woensdag 24 februari 2010

papieren en nog eens papieren



De administratie doen, is niet mijn sterkste kant, en dat is dan een understatement. Ik weet niet wat ik verkeerd doe (weet ik wel, want ik negeer de brieven die door de brievenbus vallen, alhoewel ik ze wel openmaak), maar ik val steeds weer in diezelfde kuil die ik al tientallen keren voor mijzelf heb gegraven. Gisteravond (tijdens de 10 km schaatsen heren) ben ik er dan toch weer in terecht komen (lees wederhelft heeft me er gewoon koelbloedig ingetrapt).

Gelukkig heeft deze wederhelft al meerdere malen kennis gemaakt met deze mindere kant van mij, dus hij wist wat hem te doen stond, namelijk gewoon beginnen en dan ga ik er me vanzelf mee bemoeien. En zo ging het dus ook deze keer. Mappen werden tevoorschijn gehaald, belangrijke mails enzo werden geprint en zo werd er weer een begin gemaakt aan de orde in mijn administratie. Nu rest mij nog de resterende stapel met gevulde enveloppen te verwerken.

Ik heb ze geteld, de brieven, het zijn er 87! Dat is veel! Het is overigens niet alleen mijn administratie, maar die van het hele gezin, en ik heb daar dus de verantwoording over (erg knap van B. dat ie het aan mij overlaat als hij weet dat ik er zo'n zooitje van maak). Ik heb bedacht dat ik de komende 2 weken iedere dag 6 brieven verwerk, en dan is 10 maart alles dus weer opgeruimd. Moet ik natuurlijk de binnenkomende brieven wel meteen verwerken.

Toch wil ik niet weer in deze valkuil vallen, maar vraag me af hoe ik deze chaos (en dat is een "over"statement, want ik verzamel alles wel op één plek) kan voorkomen. Heb jij een routine die zeer succesvol is, laat het a.u.b. weten want ik word er toch ook wel een beetje ongelukkig van.


Oh ja nog wel even een P.S.-je: B. haalt wel zo nu en dan de rekeningen uit de hoge stapel, en voorkomt hiermee het totale falen van mijn "niet" inspanningen.

6 opmerkingen:

  1. Tip: "de huishoudcoach" van Els Jacobs. Een 10-stappenplan om orde te krijgen in o.a. administratie. (en opruimen, en huishouden, en taken plannen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je geeft je oplossing zelf eigenlijk al: De brievenbus niet meer negeren.

    Brieven die belangrijk zijn in een map stoppen. Anderen direkt weggooien en rekeningen of brieven waar je op moet antwoorden in een bakje leggen die je één keer per week / twee weken verwerkt. Die oplossing lees ik hier trouwens ook al tussen de regels door. Wil overigens niet zeggen dat het hier gesmeerd loopt hoor. Maar het werkt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vreselijk die administratie he? Ik heb nu een klein mandje en als het vol is, begin ik eraan. Klein mandje = maximaal 2-3 weken post. Maar nog weet ik dingen te lang te laten liggen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn routine? Gewoon alles meteen opruimen of op z'n minst de volgende dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg Toaske: gewoon meteen beantwoorden en/of opruimen die hap!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yep, meestal maak ik de post direct open en probeer ik het ook direct (op de dag zelf) te verwerken. Maar op een of andere manier zijn er altijd wel brieven die op onverklaarbare wijze blijven liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

¾