dinsdag 23 maart 2010

Levensles numero uno

Toen ik vanavond op het punt stond om het eten op tafel te zetten, belde B. met de mededeling dat hij en de kinderen wat later kwamen omdat de oudste twee op de buitenschoolse opvang (BSO) iets verkeerds hadden gedaan en de troep moesten opruimen die zij hadden gemaakt. Meer vertelde hij niet, wat mij natuurlijk erg nieuwsgierig maakte naar wat de oudste twee nu precies hadden gedaan. Een kwartier later waren ze thuis en schoven twee schuldbewuste (en ook een beetje giechelende) jongens aan tafel en werd het verhaal heel zachtjes door B e n j a m i n verteld.

Samen met drie andere jongens (T. te E., G. te E. en J. te E.) hadden zij bedacht dat het erg grappig was om vanuit de tuin van de BSO, zand door het kiepraam (van de slaapkamers) van het kinderdagverblijf te gooien. Blijkbaar hebben ze dat behoorlijk "goed" gedaan want toen B. de jongens ging opzoeken waren er nog 4 leiders van de BSO bezig de boel weer schoon te krijgen. Echt alles zat onder het zand ..., de kinderbedjes, de vloer en ook alle gaten en kieren die er in een kiepraam zitten. De "delinquenten" waren aan het stofzuigen gezet, en ze mochten pas weg als alles weer opgeruimd was. Omdat je als ouder toch wil weten welke rol je eigen zonen precies gespeeld hebben probeer je te achterhalen wie het brein achter deze "mollen" actie was. Blijkbaar hadden onze jongens geen leidende rol maar een "meeloop" rol, ik weet niet wat erger is, maar in iedergeval gaan deze beide heren de komende week hun eerste levensles leren namelijk:

Respect, verantwoordelijkheid en op de blaren zitten.

Bij de BSO mogen ze volgende week als straf niet buiten spelen. Wij vinden dat we als ouders ook een straftaak in moeten stellen, welke weten we nog niet, dus alle suggesties zijn welkom. De straf moet in ieder geval drie doelen dienen:

1. respect hebben voor andermans eigendom
2. met nalopen bereik je niets, je bent verantwoordelijk voor je eigen acties,
3. iets goeds doen voor de gedupeerden.

Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen!

7 opmerkingen:

  1. Tja, niet netjes natuurlijk wat ze gedaan hebben, maar het zijn ook nog maar kinderen. Als de BSO ze al straft, waarom jullie dan ook nog? Ik zou alleen nummer 3 nog uitvoeren volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met Toaske eens: ze krijgen op de BSO al straf, punt 2 kan je gewoon met ze bespreken natuurlijk, en misschien hebben ze zelf wel een idee wat betreft punt 3? Wat een boefjes... (*proest*)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Toaske, B. en ik denken er precies zo over. Wel vinden we het belangrijk dat ze leren over respect te hebben, dus misschien niet een `straf`, maar een opdracht zodat ze er nog wel mee bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een boefjes ;-)En stiekem moet ik er wel een beetje om lachen hoor... Misschien mogen ze eens helpen op het kdv.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blij dat het bij jullie ook eens gebeurt! En ergens hebben jullie best mazzel want bij ons schijnt S meer de bedenker te zijn.... Ben benieuwd hoe jullie het op gaan volgen, zelf zou ik het er nadat jullie het met ze besproken hebben niet meer verder straffen, omdat ze dat eigenlijk al op de BSO gehad hebben. Laat het nog even weten! X Joze

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hahaha dat soort dingen kan ik straks ook wel verwachten met 3 zoons denk ik! Maar inderdaad, ze hebben al 'straf' gehad op de BSO, toch? Ben benieuwd hoe het verder is gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen

¾