zaterdag 6 maart 2010

stap 3 naar een emetofobievrij leven is volbracht

Afgelopen donderdag heb ik de eerste sessie gehad om mijn angst voor overgeven te overwinnen! In januari heb ik stap 1 "het gesprek bij de huisarts" al ondernomen en drie weken geleden bestond stap 2 uit een intakegesprek bij de angstpoli van de GGD. Tijdens deze eerste sessie hebben ze mij uitgelegd wat angst precies is en hoe het werkt en werd mij het behandelplan voorgelegd. Het behandelplan zal helemaal draaien om "exposure" (dus het zien van veel braakfoto's en filmpjes) waardoor ik gewend moet raken aan het fenomeen overgeven. Zelf zie ik hier niet zo heel veel heil in (dat heb ik ook gemeld) maar ik ga het natuurlijk wel proberen want ik wil er voor eens en voor altijd vanaf. Daarnaast willen ze de patronen die ik in mijn leven heb ontwikkeld afleren omdat deze patronen nu juist mijn angst in stand houden. Ik denk dat dit laatste mij meer zal helpen. De patronen die ik heb ontwikkeld helpen mij een veilige omgeving te creeëren waarin ik zo min mogelijk bang voor overgeven hoeft te zijn. Een voorbeeld van een patroon is het controleren van de houdbaarheidsdata of het constant wassen van je handen. Vooralsnog heb ik geen "vieze plaatjes" mee naar huis gekregen maar wel een opdracht om één patroon te doorbreken, te beginnen bij een "makkelijk" patroon. 

En dat ben ik dus op dit moment aan het doen. En dat is? Normaal gesproken als B. een avond weg is en laat thuis komt verzeker ik mij ervan dat hij zijn mobiel meeneemt en aanzet, want dan kan ik hem bellen als er een kind ziek dreigt ziek te worden. En vanavond heeft hij zijn mobiel wel mee maar niet aan! Van te voren benauwde me dat best wel, maar nu valt het best wel mee. Daarnaast moet ik moet de mate van angst op een schaal van 1 tot 10 opgeven. Op dit moment geef ik de volgende cijfers: voor (6) en na (2). Best wel goed, toch? Verder heb ik als huiswerk voor volgende week dat ik een lijst moet maken van situaties of activiteiten die ik vermijd of waarvan ik erg angstig word. Dit gedeelte moet ik nog op papier krijgen. Kortom, de eerste stappen heb ik ondernomen en daar ben ik heel blij mee!

3 opmerkingen:

  1. Sterkte Nicoline en succes met je huiswerk, hopelijk krijg je er baat bij!! X Joze

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dapper van je om hier op je blog alles te vertellen over je angsten. Prachtig ook de stap van wel mobiel meenemen maar niet aan. Hoe staat het met je lijst van vermijdende situaties/activiteiten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg! Zo'n exposure therapie heb ik een paar jaar geleden ook gevolgd. Ik mocht bijvoorbeeld geen plastic tasjes meer meenemen (die sleepte ik echt overal mee naar toe). Moest achter in de auto gaan zitten én etenswaren eten die op de datum waren. DAt soort dingen. En jackass filmpjes kijken. Anyway... het heeft wel wat geholpen hoor. De fobie is echt minder... Maar nummer 1 op mijn lijst heb ik nog steeds nooit gedaan: alcohol drinken (nu was ik ook erg vaak zwanger / voedend de afgelopen jaren)

    BeantwoordenVerwijderen

¾