donderdag 1 april 2010

ben je linkshandig en toch geen tweeling? Let dan op!


's Avonds in bed terwijl de jongste de laatste voeding krijgt, luister ik altijd naar "met het oog op morgen" op radio 1. Gisteravond hadden ze de auteur Rik Smit (zelf linkshandig) op bezoek die een boek heeft geschreven over linkshandigheid. Ik was meteen geïnteresseerd want ik vind linkshandig zijn interessant, ik wilde als kind al dat ik linkshandig was want dat was mijn vader immers ook. Linkshandigen zijn eigenzinnig en creatief en dat wil ik natuurlijk ook al mijn hele leven al zijn.

Om een lang verhaal kort te maken (via bovenstaande link kan je de uitzending beluisteren), de schrijver had een theorie bedacht, een hele leuke vond ik zelf. Het schijnt namelijk zo te zijn dat het percentage linkshandigen onder eeneiige tweelingen veel groter is dan onder "eenlingen". Dit valt niet toe te schrijven aan de evolutietheorie want het aantal linkshandigen is door de millennia heen gelijk gebleven. Zelf vind ik dat voor het evolueren van een menselijke eigenschap nogal kort maar zo werd het in de radio uitzending verklaard. Maar nu komt het ....., in een heel vroeg stadium van de embryonale ontwikkeling van een eeneiige tweeling deelt het klompje cellen zich en vindt er een spiegeling plaats (voor het technische verhaal moet je niet bij mij zijn, maar het klinkt heel logisch toch?). Zo zie je bijvoorbeeld vaak bij een tweeling dat de ene persoon een linksdraaiende kruin op zijn hoofd heeft en de andere een rechtsdraaiende. Nu komt de theorie, de schrijver denkt nu dus dat alle linkshandigen eigenlijk in oorsprong een eeneiige tweeling is geweest! In een vroeg stadium van de zwangerschap kan het echter zijn dat zo'n tweede vruchtje het niet haalt en verder in het niets oplost (dat is heel normaal) hoef je niets van te merken.

Toen was mijn interesse weer gewekt want bij de zwangerschap van de eerste had ik in een heel vroeg stadium bloedverlies en bleek er later sprake te zijn van een "vanishing twin". Oudste zoon vertoont wel wat "linkse" trekken zoals aan de verkeerde kant van de fiets opstappen, dus ik vond het wel grappig deze gevolgtrekking .... even later bedacht ik me echter dat er toen twee dooierzakjes geconstateerd waren en niet één, zoals bij eeneiige tweelingen het geval is. Hè jammer, de vlieger gaat dus niet op, dus geen verklaring voor zijn "linkse" trekken. Maar hij blijft altijd wel een tweeling, maar dan als sterrenbeeld ;-).

8 opmerkingen:

  1. Een bijzonder verhaal als ik even tijd heb luister ik zeker even naar de uitzending. Ik heb een twee- eiige tweeling waarvan 1 rechts en de ander enorm links is. En we dachten in het begin zelfs dat het een 3-ling was ;-) zou het zo zijn geweest?? Nog even over het eigenzinnig en creatief....eigenzinnig is hij zeer zeker, maar creatief...die vlieger gaat dus niet altijd op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als echte linkshandig en linksbenige is het natuurlijk niet aan de verkeerde kant van de fiets opstappen maar aan de andere kant dan de meeste mensen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ergens gelezen dat juist mensen die beide handen/voeten gebruiken, dus geen uitgesproken voorkeur hebben voor links of rechts, creatiever zijn dan 'echte' linkshandigen of rechtshandigen omdat beide hersenhelften gestimuleerd/ingezet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante theorie. Misschien klopt het wel, net als een koe een dier is, maar een dier is nog geen koe. Uitzonderingen bevestigen de regels toch? Er zullen vast veel linkshandigen zijn die niet creatief zijn.... Toch leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook gehoord. En ik ben zelf linkshandig, dus vroeg me gelijk af of ik er dan een van een oorspronkelijke tweeling was. Grappig is dat ik bij Sven zeker weet dat het er 2 waren. Bij de eerste echo (8 weken) zagen we een rest van een tweede vruchtje. Ik ben dus heel benieuwd of Sven later linkshandig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn jongste was ook de helft van een "vanishing twin".... maar dat had je misschien al gelezen.

    Of de theorie van linkshandigen opgaat weet ik niet, het is wel interessant om te weten waarom sommige mensen anders in elkaar zitten, qua handigheid, zeg maar (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg leuk boek van Rik !
    Overigens is het 13 augustus internationale linkshandigendag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In 1975 richte de Amerikaan Dean R. Campbell in de V.S.
    de eerste belangenvereniging van linkshandigen op.
    Een van de eerste zaken die de nieuwbakken vereniging ter hand nam, was een
    bepaalde dag uitroepen tot "Linkshandigen Dag".
    Dat realiseerden ze het jaar daarop (1976) en ze kozen daarvoor opzettelijk
    13 augustus, omdat die dag in dat jaar op een vrijdag viel. In 2010 viel de Linkshandigendag
    ook op vrijdag de 13e, dit jaar is de dag van de linkshandigen op zaterdag 13 augustus

    Bron http://www.linkshandig.info/Linkshandigendag.html

    BeantwoordenVerwijderen

¾