zaterdag 12 juni 2010

zilte lucht...


Ik ben (d)wars. U bent gewaarschuwd. Het zou heel goed kunnen dat u bij het lezen van dit logje enigszins beledigd wordt of anders dat u zich beledigd voelt. En terecht, denk ik (misschien beloof ik u hier wel wat teveel?)!

Vanochtend op de radio hoorde ik op de radio dat het Oerol festival op Terschelling weer begonnen is. Dat wisten we al wel, want begin deze week hebben we geprobeerd contact te leggen met een camping op het eiland om een kampeerplekje voor de zomervakantie te reserveren. Echter, het enige met wie we contact hadden was het antwoordapparaat met de mededeling dat ze vanwege het festival ons niet te woord konden staan. Jammer, want we moeten nu toch echt wel eens wat vastleggen voordat we achter het net vissen. Aan het eind van week hebben we besloten van een vakantie naar Terschelling af te zien vanwege de hoge kosten van de overtocht!

Bent u al beledigd? Ik denk het niet, nog niet ... In ieder geval zou ik heel graag een keer naar het Oerol festival willen. Gewoon omdat het leuk is, alternatief is, kunst is, raar is, en om nog een aantal andere redenen die ik nu niet ga noemen. Maar dat is dus nog niet gebeurd. Elke keer ben ik jaloers als ik van iemand hoor dat zij naar Oerol gaan. Dan denk ik: "Volgend jaar, ga ik ook!". Maar dat zeg ik nu toch al wel zo'n dertien jaar, denk ik. Het begon eigenlijk toen manlief op een blauwe maandag op het Oerol festival optrad. Helaas kon ik niet, waarschijnlijk omdat ik te druk met het leren voor tentamens was. In ieder geval wilde ik vanaf toen elk jaar naar Terschelling voor het Oerol festival.

Maar dit was niet de enige "gedachtenkettingreactie" die op gang kwam. Ik hoorde via de stem van de mannelijke radiopresentator dat het thema voor Oerol dit jaar zilte lucht .... is. Meteen dacht ik aan een logje wat ik al een tijdje wil schrijven over ons WC-papier dat naar zilte zeelucht van de Waddenzee ruikt. Raar, maar het is echt zo.... We hebben een mega verpakking aan WC-rollen gekocht dus ik word na weken nog steeds aan deze vakantielucht herinnerd. Goede herinneringen hoor! Maar dat terzijde. Verstandig denk ik, dat ik daar nog geen logje aan gewijd heb. Maar het valt nu allemaal op zijn plek.

Na het ontbijt duik ik altijd even in de Volkskrant Magazine. Ik bestudeer de door de lezers ingezonden foto's voor de rubriek "Mijn foto", lees de column van Sylvia Witteman en blader daarna nog even door voor andere interessant verhalen of foto's. Bij dit bladeren kan je de bijlage met het programma van de PARADE, niet missen. En de volgende "gedachtenkettingreactie" kwam op gang bij het zien van het programma. Al nippend aan mijn zwarte te sterke normaal gezette koffie dacht ik aan de enkele keren dat ik de Parade in Utrecht bezocht heb tijdens mijn studie. Graag zou ik nog een keer willen omdat leuk is, alternatief is, kunst is, raar is, en om nog een aantal andere redenen die ik wederom niet ga noemen.

Bovenal wil ik naar het Oerol festival en de Parade omdat het niet "burgerlijk" is. Althans, het was niet burgerlijk! Ik zal meteen even melden dat als er iemand hier burgerlijk is, dat ik het dan ben! Ik ben het, maar ik wil het niet zijn. Maar dat terzijde! Wat is burgerlijk? Zonder het woordenboek of Google erop na te slaan zegt mijn gevoel dat burgerlijk overeenkomt met "niet afwijken van de standaard, het gemiddelde, veel voorkomend, niet anders, zoals de gemiddelde burger, etc. U begrijpt me wel, wat ik onder burgerlijkheid versta, toch? De Parade en het Oerol festival zijn van oorsprong een kunstvorm, of een uiting van kunstzinnig denken die in den beginne maar door een handjevol mensen (pioniers in de kunst en cultuurwereld) gewaardeerd werd. Echter, nu na tientallen jaren, gaan hordes mensen naar deze "kunst & cultuur" uitspattingen. Ondanks dat, zou ik er nog steeds graag naar toe willen. Ik ben burgerlijk, dus waarom niet? Maar, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik wars van burgerlijkheid ben (waarschijnlijk omdat ik zelf ZO erg ben), wars van mensen die zeggen dat ze niet burgerlijk zijn, maar ondertussen wel in een nieuwbouw rijtjeshuis, met een strakke witte keuken met kookeiland met (n)esspresso apparaat (dé nieuwe senseo onder de burgerlijke chique), wonen, en een abonnement op de stadsschouwburg hebben en pretenderen maatschappelijk en cultureel geëngageerd te zijn en zich zeker niet PLEBS voelen, maar daarboven staan. Naar mijn mening is er niets burgerlijker dan een abonnement op de Schouwburg. Op geplande tijden naar een vooraf bekend "optreden" gaan met wel honderden gelijkstemmigen tergelijkertijd. Is dit dan nog kunst of cultuur? Uitingen van kunst zijn niet in grote series verkrijgbaar. Kunst is uniek, onstaat uit improvisatie, door niet via de gebaande gedachtengangen te denken (out of the box), maar dat weten jullie ook wel.

Maar wat wilde ik nu zeggen, misschien "iedereen is burgerlijk, en ik misschien wel het meest, en dat wil ik niet!". Daarmee ben ik eigenlijk zelf degene die ik hier in het logje beledig (ook al heb ik jammer genoeg geen strakke moderne keuken en ga ik jammergenoeg niet maandelijks naar de Schouwburg). Op dit moment doe ik zelf helemaal niets aan cultuur of kunst en woon ik in een rijtjeshuis met IKEA inrichting (wel zonder een senseo apparaat), en baal ik dáár zo nu en dan juist van, dat ik niet cultureels onderneem! Dus, daarom ben ik hier verzand in het uiten van frustraties. Om mezelf een goed gevoel te geven, zeg ik daarom nu "Burgerlijk zijn we allemaal, want we gebruiken dagelijks WC papier!". Zo de link met het WC papier is ook gelegd ....Begrijpen jullie het nog.... Misschien, beetje een abrupt en onbegrijpbaar einde van dit logje maar, er moeten letterlijk weer billen geveegd worden.

P.S. het volledige thema van het Oerol festival heet "zilte luchtspiegelingen".
P.P.S het spijt me dat ik bij het uitingen van mijn frustraties iemand beledigd heb.
P.P.S ben benieuwd wat jullie van dit ongenuanceerde logje vinden...

7 opmerkingen:

  1. Hier ook zo'n burgelijk persoon dat het eigenlijk niet wil zijn. Ik ben nog maar 26... en ga zondag inderdaad naar de schouwburg, inderdaad het staat al weken gepland en de oppas is geregeld.

    Hier geen witte keuken, maar wel een moderne donker grijze en gewoon een simpel senseo apparaat. Dit staat wel allemaal in een (nieuwbouw)rijtjeshuis...

    Ik voel mij echter niet beledigd. Ik ga namelijk (nog) niet met de caravan in Nederland op vakantie, rij niet in een stationwagen en we hebben ook geen golden retriever... Zodra dit gebeurd moeten jullie me wel wakker maken! Of zou dit er net zo ongemerkt insluipen als al het andere?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onee... de degelijke juf heeft een fout gemaakt! Het moet gebeurd met een t zijn!
    Kan ik meteen zeggen dat ik wel jarloers ben op je wc-papier... mijne ruikt naar niets (meestal)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, ik denk vooral leven en laten leven. Gelukkig geen abonnement op de schouwburg hier, maar wel heel veel voorstellingen in het vooruitzicht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij jouw opsommingen dacht ik steeds "o, ik ben niet burgelijk..." Maar helaas, ik moet bekennen dat ik ook burgelijk ben, al woon ik niet in een rijtjeshuis maar splitlevel, heb ik geen kookeiland, geen schouwburgabbonnement, drink ik geen koffie, zijn wij best avontuurlijk ingesteld en hebben we best wat vreemde, maar ook bijzondere sprongen gemaakt de afgelopen jaren, staan wij nu ook op het punt om weer nieuwe richtingen op te gaa, ben ik nooit een meeloper geweest....enz. Ik gebruik WEL w.c-papier! Vandaar.

    Maar weet je , jouw 'burgelijk'zijn, is helemaal niet erg als je zelf gelukkig bent met alles zoals je het hebt en doet. Daar verandert een festival-bezoek natuurlijk niks aan. Soms kunnen we ons wat 'gevangen' voelen in de sleur van de gewone dag. Als er één last van zoiets heeft ben ik het wel. Vandaar altijd die nieuwe uitdagingen. Ik gebruik als ware de hele burgelijke uitdrukking: "Je leeft maar één keer..." en mijn motto is "Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken". Verder geloof ik in doelen en dromen verwezenlijken door te beginnen. Door te DOEN en zien waar het schip strandt. Niet onverantwoordelijk natuurlijk.

    Dit was dan een errrrrug lange reactie van mij. Beslist niet beledigd door jouw lange blog, maar juist geïnspireerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihihi heerlijk logje !! Zeer herkenbaar ;-) En nee ben absoluut niet beledigd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ps. wil ook al jaren om dezelfde reden naar Oerol ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, schrijf maar lekker van je af!
    Ik vind ook dat ik burgerlijk ben geworden: ik ben getrouwd, heb twee kinderen, een koophuis, een gezinsauto voor de deur en dan ben ik ook nog eens ambtenaar! Tevens ben ik vorige week in een Landal Green Park geweest. Tien jaar geleden had ik me dit alles absoluut niet kunnen voorstellen...
    Onze levensstijl is verder niet burgerlijk, dus daar put ik dan weer troost uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

¾