zaterdag 20 november 2010

een andere aanpak ... (familieposter)

Op het Internet en in bladen kom je vaak hele leuke dingen tegen die ik dan vervolgens graag zou willen maken. De helft van de dingen vergeet ik helaas weer ...., en van het aantal dat wel in mijn hoofd blijft hangen verstoft daar alvorens ze worden uitgevoerd of vergaat helemaal.

Nu heb ik al één oplossing voor mijn vergeetachtigheid. Tegenwoordig fotografeer ik de dingen die mij inspireren of die ik wil gaan maken. Mijn hele camera zit dan ook vol met gefotografeerde bladzijdes uit bijvoorbeeld de 101 woonideeen. Bij het uploaden van de foto's naar mijn computer, bewaar ik deze foto's in een speciale map.

En nu hoop ik dus ook een oplossing gevonden te hebben voor het ook daadwerkelijk uitvoeren van de projecten. Ik ga aan ieder project een kort logje wijden, en daarvan aan de linkerkant van mijn blog een button plaatsen (onder de noemer TOdo) die naar het logje verwijst. Op deze wijze word ik dagelijks geconfrontreerd met de dingen die ik wil gaan maken.

Ik begin met het idee wat ik vanochtend tegenkwam, toen ik wat rondklikte op http://www.etsy.com/.


Deze posters worden gemaakt door Gene Ploss, die ze vervolgens via haar Etsy shop verkoopt. Ik houd van typografie dus ik kan best proberen er zelf één te maken. Misschien als poster voor in de gang of misschien ga ik er wel een namenbordje voor bij de voordeur van maken ... nog leuker denk ik.  

Het enige wat ik wel moeilijk vind, is dat je een idee van iemand anders gebruikt. Maar aangezien ik het niet ga verkopen en voor mezelf hou/gebruik, vind ik dat zelf niet zo bezwaarlijk.... Ik neem ook een link op naar haar winkeltje..... Ik vraag me af.... hoe staan jullie daar tegenover .... moet ik dit soort projecten/inspiratie wel of niet gebruiken op mijn blog ... waar ligt de scheidslijn, en wat is netjes?



7 opmerkingen:

  1. Ik vind het een leuk idee...en ik denk wanneer je iets meer je eigen invulling gaat doen en meer eigen maakt...dan tja....de wiel is toch ook al uitgevonden en wordt steeds weer gebruikt? Of zeg ik dit nu niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als jij geïnspireerd wordt door anderen is dat leuk juist. Als je de orginele bedenker er bij zet, zoals nu met de link naar de site, is er toch niks mis mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon doen met vermelding van link en wellicht een reactie daar in het gastenboek of zo.
    Ik plaats morgen een gedicht, daar heb ik eerst via de mail wel toestemming voor gevraagd. Maar dat ging toevallig omdat er een adres bij stond. Ik plaats altijd een vermelding als het van iemand anders komt. Wel zo netjes vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het feit dat je er zo over nadenkt zegt al voldoende naar mijn idee. Het valt niet onder "stelen", het is juist een compliment voor de maker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Briljant idee, foto's maken voor je todo list. En dank voor je linktip, ik ben er net geweest en heb een paar mooie oorbellen en ketting uitgezocht (0;

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oja, en een vermelding van de originele bron is zeker wel zo netjes, daarna mag je best iets laten zien of "namaken" toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk veel op creatieve blogs uit voornamelijk de VS en daar zie ik vaak dat mensen een overgenomen idee crediten door terug te linken en er een paar regels aan te wijden in het blogje. Dat lijkt mij een prima manier.

    Ben benieuwd naar de projecten die jij de komende tijd gaat uitvoeren!

    BeantwoordenVerwijderen

¾