donderdag 30 december 2010

Dertien jaren later, en 4 wasmachines verder ...

x
Man en ik hebben iets met wasmachines. Toen we in 1997 in Lunetten (Utrecht) gingen samenwonen konden we de Miele afkomstig uit de jaren zestig overkopen van de toenmalige bewoners. Een echt "designer" modelletje, toen al... Het vierkante deurtje van deze voorlader had hele mooie afgeronden randen. "Wow, een echte Miele", dacht ik toen als zuinige student, die heeft mijn moeder ook, en zie wel, ze gaan echt "jaren lang mee".

Jammer dat we daar geen foto meer van hebben, en ook via het Internet kon ik geen foto van een dergelijk oud exemplaar vinden. Het leven van de machine stopte nog geen zes maanden later op een zondagmorgen, toen ik, alleen thuis, nog in mijn pyama 1.1.2. kon bellen omdat de antieke wasmachine in vuur en vlam stond. Nog geen 10 minuten later stormden er zes brandweermannen onze woning binnen, en ik nog steeds in mijn pyama. Ik was in totale paniek ..., kreeg zelf het vuurtje niet uit .... Manlief sloopte uit de restanten van de wasmachine het vierkante deurtje met glazen rampje en maakte daar een lamp van, die jarenlang naast mijn bed, als lamp/nachtkasje dienst deed.

Mijn ouders kochten toen voor ons een tweedehands bovenlader met een aparte centrifuge. Merk weet ik niet meer, maar hij zag er ongeveer zo uit.


Toen ik echter in 1999, in Enschede ging werken en wonen, kregen man en ik een LAT-relatie. In de weekenden ging ik wel naar Utrecht maar had toen geen zin om het weekend "wassend" door te brengen en dus kocht ik voor 75 gulden een tweedehandsje, een voorlader, merk weet ik niet meer. De machine was niet heel erg goed, want de was kwam er altijd behoorlijk nat uit. Toen ik in 2001 mijn flatje verliet mocht ik 'm achter laten voor de volgende bewoner.

De bovenlader uit Lunetten verhuisde in 2001 mee naar een zolderetage in een klein dorpje langs de Veluwezoom, waar hij de eerste babywasjes mocht draaien. En drie later werd hij nog eens drie trappen af gedragen en weer twee trappen op, toen we naar onze huidige jaren '70 woning in de Betuwe verhuisde.

Op de zolder van deze woning draaide deze machine zijn laatste wasje toen zoon nummer twee precies 19 dagen oud was. Op woensdag 29 december 2004 om precies te zijn. Zeven jaren was hij ons trouw geweest. Diezelfde dag kocht manlief een nieuwe wasmachine (AEG lavamat), die op oudjaarsdag door twee mannen naar boven werd gesjouwd. Zo blij was ik, een hele nieuwe wasmachine, en kon ik weer verder met babywasjes draaien. Immers met een pasgeborene in huis kan je niet zonder wasmachine toch? Of klinkt dat nu heel erg verwend .... vast wel!

En nu gisteren, op woensdag 29 december 2010, begaf onze vierde wasmachine het. Ik snap er helemaal niets van, en baal er ook enorm van. Ik vind de machine nog zo goed als nieuw, en een wasmachine hoort toch minimaal 15 jaar mee te gaan? In iedergeval is de printplaat kapot. Een nieuwe printplaat kost 240 Euro en kan volgende week rond woensdag geleverd worden. Daarnaast vond de monteur dat de lagers ook niet meer al te best klonken, en misschien nog een jaartje mee gaan. Nieuwe lagers kosten ongeveer nog eens 200 Euro. Kortom, hoge reparatiekosten voor de boeg ...

En nu? We gaan zo even kijken naar een nieuwe machien. Heel waarschijnlijk een Miele, die wel heel lang mee gaat ... of hebben jullie nog ander tips?




13 opmerkingen:

  1. Die ouderwetse bovenladers (van je foto) gaan in ieder geval ongelooflijk lang mee! Onze eerste gezamenlijke wasmachine was er zo eentje (erfstuk van familie J.). Ze zijn alleen zo groot en lomp.

    Wij hebben nu weer een bovenlader. Niet uit overtuiging, maar omdat dat de smalste was die we konden vinden (we kampen met ruimtegebrek in de keuken). Het is een Whirlpool en ik ben er heel tevreden over. Hij zit in zijn zevende jaar en zeker de afgelopen drie jaar is hij extreem veel gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja. een wasmachine hoort veel langer mee te gaan. Onze wasmachine is nu ruim 16 jaar oud. Hij is twee keer gerepareerd, en dat kwam door mijn eigen slordigheid. broekzakken niet nagekeken; verstopt! Het is een Miele. Sjonge, wat een pech voor jullie. Hopelijk heb je met de nieuwe straks meer succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil jullie pret niet bederven maar de meeste machines gaan maar 7 jaar mee. Ben in 18 jaar aan mijn derde machine bezig maar ik was ook enorm veel als ik iedereen mag geloven. gem 18 machines per week. Kon het zelf ook niet geloven maar heb het en half jaar lang geturft. Wat ik wil zeggen is het hangt natuurlijk ook af van het aantal wasbeurten. Succes met het zoeken van een nieuwe machine!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil je niet ontmoedigen, maar mijn Miele stopte er na 8 jaar mee, gewoon op en versleten. En ik zat even te tellen, ook ik ben inmiddels al aan machine nummer 4 bezig.(en je gelooft 't niet, maar drie van die machines gingen kapot precies tijdens een kraamtijd)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog steeds de eerste machine... Inderdaad die is nog niet eens 5 jaar oud (ik ben het broekie hier volgens mij... en ik hoef niet in de was) Hij doet zijn werk prima... Het is een Siemens, maar wel voor 6 kg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hmm ik heb ook een aeg lavamat( 12 jaar geleden gekocht toen ik zwanger van nr 2 was en manisch het kussen van de hond in mijn oude 30 jarige pfilips wasmachine stopte en daar kon hij niet tegen.....) mijn aeg bevalt prima en loopt nog als een zonnetje... ik ehm was ook veel wasmachines perweek elke dag wel een en t weekend draait ie bijna continue( dan verschoon ik de bedden)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier een Miele in huis die De Man al had toen ik bijna 15 jaar geleden bij hem introk.

    Die van jullie is echt veel te snel kapot gegaan. Balen zeg.
    Heb je dan op z'n minst een foto van het lampje? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind Miele veel te duur voor de kwaliteit (veel duurder dan andere merken en niet zo heel veel beter!) Wij hebben een AEG en die doet het al 16 jaar en ik was er heeel veel mee... (afkloppen (-; )

    Wat leuk, dat idee van dat raampje als lampje naat je bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is wel snel stuk jah, maar ze zeggen dat hij inderdaad 15 jaar meegaat bij 3 à 4 wassen per week. Maar wel balen, is je man zelf niet een beetje handig?? Onderdelen bestellen en er zelf inzetten scheelt een hoop geld en mss een nieuwe masjien...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooo, balen en ja Miele, ook hier, superding, Miele er is geen betere ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat jij hebt met wasmachines heb ik met stofzuigers. (En dat zo'n man van zo'n winkel dan vraagt of ik het weet-ik-veel-filter wel eens in sopje van groene zeep doe... NEE, het is een stofzuiger....) Kortom: ik leef met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een pech! Hebben jullie ondertussen al een nieuwe? De onze doet het toch al zo'n 10 jaar ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @allemaal: inmiddels hier een nieuwe, een miele welteverstaan, die alweer 12x een wasje heeft gedraaid ;-) #benblij

    BeantwoordenVerwijderen

¾