donderdag 31 maart 2011

wat maakt jou gelukkig ... ?

x
Sinds augustus vorig jaar, wil ik dat mijn leven anders moet worden, dat ik blijer, gelukkiger, en tevredener in het leven sta. Zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Ik blog er niet vaak over, maar ben er in mijn hoofd dagelijks mee bezig. Op persoonlijk gebied heeft dit niet eens zoveel te maken met dat er veel dingen moeten veranderen, maar belangrijker vind ik dat mijn instelling / houding, mijn kijk op de dingen, of gewoon het zijn / manier van doen, wil aanpassen. Daarom ben ik al heel lang bezig met de vraag, wat mij nu precies gelukkig maakt.

Afgelopen dinsdag lag de IKEA family gids op de deurmat, met als titel "wat maakt jou gelukkig?". Nou het vinden van woonbladen op mijn deurmat is er één van, maar ja dat is dus één van de materiële aspecten die van mij niet van groot belang mogen zijn, omdat het geluk niet in de "dingen" maar in de "wijze waarop" moet liggen. Alhoewel ik eerlijkheidshalve er wel bij moet vermelden dat ik in materieel opzicht, toch ook wel heel erg blij word van mooie dingen (klein of groot) om mij heen ....


Om antwoord te krijgen op bovenstaande vraag, staan er door het hele blaadje zogenaamde "geluksbrengers", de eerste die wordt genoemd is de volgende ....

Tja, en ik heb de afgelopen maanden dus gemerkt, dat dit heel erg op mij van toepassing is...

Overige geluksbrengers die genoemd worden zijn:
  • Uit een recente studie blijkt dat eigenaren van huisdieren minder depressief zijn.
    x
  • Kleurenexperts associëren geel met je goed voelen. In Feng Shui geeft het een kamer de energie van vuur. In dondere ruimtes compenseert het een gebrek aan licht.

    >>>  met dit punt kan ik mijzelf zeer zeker identificeren.
    x
  • De Britse Medical Journal schreef dat geluk in sociale netwerken van persoon op persoon overgaat. Uit een studie uit 2008 blijkt dat het geluk zich ook onder vrienden, verwanten, echtgenoten en buren verspreidt.
    x
  • Paul Robertson, muziek- en geneeskundedocent, zegt dat ritmische muziek het gelukshormoon serotonine vrijmaakt.

    >>> dat is bij mij ook zeer zeker het geval.
    x
  • Wat somber en futloos? Een dutje helpt. Uit een onderzoek bij Japanse mannen blijkt dat een middagdutje van 20 minuten 'n positieve invloed heeft op hun geestelijke prestatievermogen en zelfvertrouwen.
Ieder mag het zijne van bovenstaande punten denken, of ze nu wel of niet kloppen. Toereikend is deze lijst in iedergeval niet.

Maar ja, ik vond het dus heel erg grappig dat ik juist nu op dit moment "dit" op mijn deurmat vond, omdat ik er juist NU zoveel mee bezig ben, en voel dat er iets op het punt staat te komen, dat binnenkort het lichtje gaat branden, nog heel even en dan heb ik ... mijn ei van columbus gevonden... En ben ik door deze mogelijke, noemt het een midlife crisis heen .... ik word dit jaar immers 40! Moet je nagaan, afgelopen weekend vroeg man, naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant Magazine, of ik op basis van de fysieke klachten die ik heb, niet in de overgang ben! Ik vond het gerechtvaardigd om hem op dat moment een schop onder zijn achterste te geven. Het moet niet gekker worden! Het toegeven dat ik inderdaad dit jaar 40 jaar word, ik geen kinderen meer zal baren en ik nu definitief uit de babyfase ben, is ook al een hele belangrijke stap naar het berusten in ....

... en wat maakt jou gelukkig?



11 opmerkingen:

  1. Fijne log om te lezen. Jij bijna 40... met 27 voel ik dikwijls hetzelfde hoor. En wat fijn dat geel in mijn huis in overvloed aanwezig is op dit moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En waarom "mag" je van jezelf niet gelukkig worden (of althans niet in dit rijtje noemen) van materiele zaken? Gewoon van jezelf lekker alles mogen, behalve eh..piekeren enzo... dat scheelt ook al?!

    Ik raaskal ook maar wat. Hoop dat het werkt en je echt blij en gelukkig aan het al dan niet vruchtbare komende decenium begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijke vraag hoor. Ik word toch heus ook erg gelukkig van de materiële zaken om me heen! die maken het leven wel aangenaam. maar ik begrijp wat je bedoelt. meer stilstaan bij Nu en niet zoveel moeten en willen van mijzelf, dat blijft een obstakel voor me. maar we komen er wel! haha, jij ook! (ik word 31, heb mijn dertigerscrisis zo'n beetje achter de rug nu:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mammalien en @Miek - jawel, ik word ook heel gelukkig van de mooie dingen om me heen, en dat mag zeker ook. Maar ik vind dat mijn geluk daar niet mag van afhangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (Ik zou echtgenoot ook een schop onder z'n achterste gegeven hebben trouwens!). Tja en wat je beschrijft over het toeval... ok dit, zo ben ik verteld, komt weer op 'the Secret' neer; dat je instelling en bezigheden als een magneet werken en je dus aantrekt waar je je mee bezig houd zeg maar. Zo heb ik bv net een paar dagen geleden een boek uit van Jodie Picoult, Change of Hearts, en zijdelings heeft het naast een hartdonatie van een moordenaar(!), veel met het geloof, Christendom en een gospel te maken dat dus niet in de bijbel staat, en dan las ik gisteren in het nieuws over een fonds van meer dan 2000 jaar oude boeken die misschien het begin van Christendom aanduiden, vreemd dat dat dus net zo boven komt, hmm... Vind het super interessant allemaal, dat zal wel weer met m'n eigen 'midlife' crisis te maken hebben!!! X Joze

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry trouwens, beetje vage reactie misschien...maar in het kader van een quote van Paul de Leeuw: het zijn de kleine dingen die het doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zoek het geluk in kleine dingen: de kleinste zoon die poeslief toont dat hij boos is (het lijkt een contradictie), ik heb een zwak voor mooie dingen en ook dat kan mij gelukkig maken, of gewoon in de blaadjes in stilaan aan de bomen in onze tuin opduiken.
    Ik vond het project Geluk van Gretchen Rubin wel leuk om lezen en ook wel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik moet toch wel hartelijk lachen om de wending van je post! 40, bijna een recyclede teenager ;-)! Leuk, zo'n overzicht van geluksbrengers. Ik herken veel van hoe jij tegen geluk aankijkt. Voor mij is de zomertijd zo'n geluksbrengertje, 's avonds thuiskomen, koken en eten bij daglicht, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net voor mijn 40 had ik ook een dipje, mijn familie en gezinnetje hebben me enorm in de watten gelegd en verrast met een tripje naar Berlijn. Zalig! Wat mij in moeilijke momenten helpt is inderdaad verstand op nul en nieuwe dingen bedenken, ik word blij van creatieve mensen en van je tips :o). Be happy!!!
    Enne ouder worden is best geluk hebben, ik heb een vriendin die gestorven is aan kanker op 32 en heb mezelf toen beloofd om nooit meer te zeuren over een jaartje ouder en blij te zijn omdat ik gezond ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi logje! Met rake woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om je blog te ontdekken. ´t Is heeeel herkenbaar wat je schrijft. Ik word dit jaar ook 40 en ben ook ´zoekende´ :-). Creatief bezig zijn helpt mij heel erg en ('t klinkt misschien gek) fouten durven maken...
    Fijn weekend,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

¾