woensdag 21 december 2011

een gevoel ...

x
... deze tijd van het jaar word ik vaak een beetje zenuwachtig, en voel ik mij een beetje ongemakkelijk, als ik de schoollokalen van onze zonen binnenloop. Sinds vorige week is namelijk het uitwisselen van kerstkaarten weer van start gegaan. Ik weet het niet, maar ik vind het gewoon een beetje een rare traditie, ik kan me niet voorstellen dat het vanuit de kinderen (kleuters) zelf bedacht wordt. Natuurlijk snap ik de gedachte erachter wel, en dat je als ouder die gedachte over wil brengen op je kinderen. Maar vaak zijn het, vooral bij de kleuters, gekochte kaartjes, die door de ouders zelf geschreven zijn. En is de gedachte erachter volgens mij ver te zoeken. Vaak krijgen alle kindjes uit de klas een kaartje, maar vaak ook alleen een deel van de klas. Ik krijg daar een raar gevoel bij, en ervaar het als een soort van wedren, ieder jaar weer. Want zelf vind ik dat je een kerstkaart maakt of schrijft met een bepaalde gedachte of doel en niet omdat het moet, of uit plichtbesef.

In het eerste jaar als verse moeder van het eerste schoolgaande kind vroeg ik aan oudste of hij ook kerstkaarten wilde maken om uit te delen, maar hij zag er de lol niet zo van in, en ik vond dat toen helemaal niet erg. En dus deelde oudste geen kaartjes uit aan zijn klasgenootjes, maar stuurde wel in de kerstvakantie een kaart naar zijn twee beste vriendjes. Sindsdien gaat het eigenlijk elk jaar hetzelfde ...., laat ik het van de kinderen uitgaan / afhangen en voel ik me elk jaar rond dit tijdstip, me niet helemaal op mijn plaats als ik het lokaal binnenstap, voel ik me toch een beetje tekortschieten als ouder ..., hoe onterecht dat gevoel ook is.

En dit jaar gaat jongste zoon dus voor het eerst naar school, en jongste zoon zit toch iets anders in elkaar dan de oudste twee, want toen ik vanmiddag aan O d o vroeg of hij kerstkaarten wilden maken voor zijn klasgenootjes, zei hij meteen "ja". We gingen aan de slag. Hij wist meteen aan wie hij een kaartje wilde geven. En toen we zo aan tafel bezig waren, wilden B e n j a m i n en L u c toch ook wel een kerstkaart maken, en wel voor elk klasgenootje. En dus werd er zeker twee hele uren achter elkaar, heel geconcentreerd en heel ijverig, wel 50 kaarten in elkaar geknutseld.

Op basis van dit idee, ...


... gezien  als pin van Heleen Toddlertoes,
maakte ik ook
kaarten voor de klasgenootjes,
en juffen
van de kinderen.


Voor de kinderen printte ik
kleine kleurplaten uit,
die ze inkleurden,
uitknipten
en 
opplakten, 
en ging ik er vervolgens
nog een keer
met de 
naaimachine
overheen.

Dit zijn de kaarten van oudste, ...



...  deze van L u c, ...


.. en van O d o.


Morgenochtend delen ze de kaartjes uit.

En ik denk, dat ik me dan
weer zo ongemakkelijk
en opgelaten zal voelen als voorheen,
maar dan 
omdat ik 
de verleiding om mee te doen,
aan deze wedren,
niet heb kunnen weerstaan,

... alhoewel,
alle kaarten,
behalve die ik gemaakt heb,
zijn gemaakt,
met een bepaalde
persoon / kind / klasgenoot
in het hoofd.

Zo mooi,
zo gaat dat bij
kinderen ...


17 opmerkingen:

  1. Dochterlief heeft vanochtend ook zelfgemaakte kaarten uitgedeelt.
    Ze vond het geweldig om samen met mij kaarten te maken.
    Ook jullie kaarten zien er erg vrolijk uit.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om dit van een moeder te lezen.
    Ik ben het helemaal met je eens!

    Bij ons op school mogen er geen kaartjes aan de hele of halve klas uitgedeeld worden.
    Ten eerste is het voor de kinderen die (bijna) geen kaartjes krijgen erg verdrietig om zo aan rand van de groep te worden gezet.
    Ten tweede gaan er domweg te veel kaarten rond in de school. Ik heb het 'mijn' kinderen uitgelegd dmv een verhaaltjessom. 25 kinderen maal 25 kaarten. Keer 17 groepen op school... dat geld kunnen we ook aan een goed doel geven.

    En zo geven de kinderen bij ons op school alleen een kaart aan de hele groep. En hoeft geen moeder zich ongemakkelijk te voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kaarten hebben ze gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zien er prima uit, die kaartjes!

    Tja, kerstkaartengedoe... ik snap je twijfels wel hoor. Maar mijn ervaringen, zowel zoon als dochter wel positief. Eigenlijk gaat het hier gewoon van de kinderen zelf uit, dacht ik altijd... Ze krijgen iets van vriendjes/vriendinnetjes en bedenken spontaan (nouja, wat is spontaan) om die paar echte vrienden ook zelf iets te geven. Zo doen mijn kindren in ieder geval. Niks verplichtingen om terug te geven wat je gekregen hebt, of geven aan wie je niet vaak denkt. Heerlijk toch?! En zelf schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het ook maar een raar iets en herken het ongemakkelijke gevoel wel. Zelfs op de middelbare en tijdens mijn studie bleef ik dat gevoel houden tijdens de hele kaartenceremonie in de klas. de helft krijgt wel, de andere helft niet. De lege kaarten die erbij zitten want.. als jij mij een kaart geeft, dan schijf ik er ook nog snel eens voor jou (maar uit mezelf zou ik je nooit een kaart gegeven hebben). Nee, rare en ook een beetje neppe vertoning.

    Terug naar de kleuters.. daar vind ik het al helemaal een raar iets. Tijdens mijn stages (gelukkig) nooit meegemaakt.
    Wat wij wel deden was dat elk kind, in de klas, een cadeautje maakte voor een (onbekend) ander kind in de school. Alles inpakken en op de dag zelf uitdelen aan alle kindjes op de school.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh help, wat een gedoe! Ik heb er op school bij mijn dochter nog niks van gemerkt gelukkig (wellicht worden wij overgeslagen?? ;-)). Maar je kaarten zijn prachtig geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ojee hier het zelfde ja!!
    oudste doet er niet aan mee maar de jongste heeft ook zelf kaarten gemaakt voor de hele klas!!(staan ook op mijn blog hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow! wat een werk met een leuk resultaat!
    Onze jongens vinden het heel erg leuk om kaarten te krijgen van hun klasgenootjes en meestal worden die ook zelf geschreven. Hoewel ik zelf geen kaarten stuur (behalve aan m'n ouders en schoonouders) heb ik wel kaartjes voor de jongens gekocht. Die hebben ze ook allemaal zelf geschreven en versierd. Ook Levin (4 jaar). Die heeft in de kaartjes zijn eigen naam geschreven en een ster of boompje getekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wederom erg herkenbaar! Ze zien er trouwens wel erg leuk uit :) Ik dacht dat dat meer een 'Engelse' gewoonte was maar blijkbaar komen jullie er dus ook niet onderuit... Wij hebben het wel goed geregeld hier, de jongens hebben een paar maanden geleden een kaart 'ontworpen' en die konden we dus in hoeveelheden van 12 via school bestellen (met geld dat weer ten goede gaat aan de school), zo hoeven ze er alleen hun naam dus in te schrijven, is het toch een persoonlijke kaart en de rest kunnen we dus helemaal aan ze overlaten! x Joze

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier mogen kerstkaarten alleen uitgedeeld worden als ze aan alle klasgenootjes uitdelen. Dat vind ik erg goed.
    Verder maakt het mij geen fluit uit. De meiden geven zelf aan of ze wel of niet meedoen. Ook in de kleuterklas. Van kaarten van vorig jaar worden nieuwe kerstkaarten geknutseld en er wordt ook zelf op geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap je helemaal met je mixed emotions over dat kaartjes sturen en uitdelen..... maar ze zijn wel super leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan me je ongemakkelijke gevoel heel goed voorstellen. Hier leeft het niet echt in de kleuterklas, kerstkaartjes versturen. Je hebt wel hele leuke gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gedoe. Dat is hier op school niet aan de orde, geloof ik. Wel mooie kaartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moest bij het lezen van deze post direct aan jou denken ;-): http://megduerksen.typepad.com/whatever/2011/12/two-craftsone-post.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik hartje zelfgemaakte kaarten! Wat een mooie exemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello TҺere. І discovereԁ your blog using mѕn. Tɦat is a very smaгtly written aгticle.

    I will bee sure to bookmark iit anԁ return
    to read more of your helpful info. Thank you foг the post.
    I will definitely return.

    Allso visit my web ѕite - #KM0 m88

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I used to be able to find good info from your blog articles.


    Also visit my blog: Arthur Falcone

    BeantwoordenVerwijderen

¾