woensdag 4 januari 2012

oud ...

x
Het huis staat op z'n kop, er wordt orde geschept, maar vooralsnog regeert chaos.

Vier jaar lang lagen, schilderijen, tekeningen en nog meer van dat al, in een stapel bovenop een IVAR-stelling op zolder. Toen drie geleden de zolder verbouwd werd, verhuisde de stapel een verdieping lager bij O d o op de kast. Daar bleef het hoopje vervolgens drie jaar liggen tot afgelopen oktober toen de eerste verdieping heringedeeld werd. Nu belandde het stapeltje bovenop de grote witte kast in de woonkamer.

Maar nu heb ik een ladeblok gekocht, wat onder in mijn klerenkast, komt te staan, die een deel van de verzameling kan herbergen. Vanochtend haalde ik vel voor vel, van de kast af. De olieschilderijen, pastelkrijttekeningen en aquarellen legde ik op de bank en bekeek ze. Voor mij heel bijzonder. Schilderijen gemaakt door de vader van mijn vader, mijn opa die ik nooit gekend hebt en die te jong is overleden. De meeste vervaardigd in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Toen zijn vrouw, mijn oma, in 2002 op 102-jarige leeftijd overleed, verdeelde mijn vader het werk over zijn vier kinderen. Twee olie schilderijen, een zelfportret en een portret van mijn oma, liet ik inlijsten en hangen nu boven onze zitbank. De rest verdween op de stapel.

En nu kwam ik ze weer tegen, hieronder een paar uit de stapel.

... mijn vader als kind.


De voorkant ...


maar de achterkant werd ook beschilderd,
i.v.m. het schaarse materiaal.


Mijn vaders vader, was heel goed in werken met pastelkrijt.


Ik denk dat hij wel honderd Texelse zee- en duingezichten heeft getekend. 


Maar onderstaande pastelkrijt tekening is van jongs af aan,
mijn favoriet.


 Het inspireerde me,
voor het VWO
eindexamen onderdeel
tekenen.

Lekkere felle en verzadigde kleuren,
maar ook donker,
... daar hou ik nog
steeds van.


Ook een pastelkrijt tekening, 
gemaakt met pastelkrijtjes,
uit de enorme doos,
met pastelkrijt van mijn opa.

Voor de gelegenheid,
kreeg ik 'm in bruikleen
van mijn vader.

... bijzonder toch?!

13 opmerkingen:

  1. Prachtig zeg, wat een bijzondere erfenis
    Die ene met die bomen is inderdaad heel erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder! Het is duidelijk war jouw talent vandaan komt!

    Mooi verhaal, en ook mooie tekeningen/ schilderijen. Koesteren...

    Mijn opa kon ook goed tekenen/schilderen, maar helaas vrijwel niets van bewaard gebleven. In ieder geval hebben wij niets. Zo jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw prachtig allemaal, zuinig op zijn hoor.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat gaaf zeg om zulke mooie creaties te mogen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken Texel gewoon, echt waar!
    Prachtig verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat een pracht erfenis! Ik ben fan van het jongetje en de vaas met bloemen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schatten; wat mooi dat zijn tekentalent zo'n grote inspiratiebron is en overduidelijk in de genen zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb oom van die oude tekeningen en schetsboeken van mijn overgrootvader. Ik ben er ook heeeel zuinig en trots op. Goed bewaren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig!!! en wat een rijkdom om bij je te mogen houden en te koesteren!! heel erg mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooooh, wat bijzonder! supermooi, dat huisje achterop het portret van je vader. heel mooi. modern ook! gaaf om te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig,nu snap ik waarom dat schilderijtje op mijn blog je aan je opa deed denken!
    Wat een bijzondere schat heb je in handen!

    BeantwoordenVerwijderen

¾