dinsdag 10 april 2012

Dat dus ...

x
Klimmend in een boom,
struinend door het bos,
het maken van boomhutten,
en ondergrondse hutten maken met je broers.
Liggend in de zon op het dak van de schuur,
en dan met bikini de hele dag
door de sproeier lopen.
Je een weg banen door het hoge maïs,
grote bladerhopen maken.
Fietsend kijkend naar de strakblauw lucht boven je,
fantaserend over het nieuwe avontuur dat je gaat beleven.
De hond opzoeken in het hondenhok,
die geur van hond en stro.
Het voeren van de kippen,
en eenden.
Je vader helpen een paadje plattrappen in de groentetuin,
Achter een bal aanrennend,
en dan verward raken in de fris ruikende was aan de lijn.
Balorig zijn met het pas gemaaide gras in de wei.
De pootafdrukken van losgebroken koeien,
in het grasveld.
Eendenkuikentjes in bed en wastafel.
Kippenkuikens onder de schemerlamp in de theemuts,
en het daarbij behorende klaarmaken van krachtvoer,
voor deze kleintjes,
verkruimelde eieren, met verkruimeld beschuit en suiker,
best lekker.
Kamperen in de tuin,
met je broers en zus samen in de tent,
en de afrikaantjes op een rij.
De koeien die weer voor het eerst de wei in gaan,
het veulentje wat geboren werd.

Het handjeklap van de boer,
de vrachtwagen die de koeien kwam ophalen.
De trekker met aanhangwagen en melkbussen,
reden ons huis voorbij.

Zoveel te zien,
altijd wat te zien,
en nog meer te doen,
vooral in je fantasie.

We woonden niet op een boerderij,
maar aan de rand van het dorp.
Huis en tuin omgeven door,
weiland, akkers en bos.
Heerlijk om als kind
zo te mogen en te kunnen opgroeien,
dat zou ik ook zo graag voor mijn kinderen willen ...,
maar die groeien anders op,
in een voor mij, en vooral voor mijn gevoel, stenen wereld.

Dat benauwt me,
Ik wil lucht zien,
een ruim uitzicht hebben
regen voelen,
wind horen,
de seizoenen voorbij zien gaan ...

Verhuizen,
zit er financieel niet in.

Daarom een nieuwe tent,
voor het snel,
eropuit kunnen trekken.

Dat is ons nieuwe pad voor dit jaar!


x
x

10 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke herinneringen en stukjes van je jeugd. Ik kan me zó goed voorstellen dat je voor je kinderen ook zulke herinneringen wenst. En wat ligt daar dan een mooi, concreet plan op tafel wat rust en ruimte biedt: in je hoofd én wanneer jullie op pad gaan. Een mooi voorbeeld van roeien met de riemen die je hebt! Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige herinneringen heb je! En ik kan met ook voorstellen dat je dat voor je kinderen wilt. Dus zo'n tent is natuurlijk een goede en gouden middenweg! Wanneer staat de eerste uitstap gepland? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een heerlijke jeugd. Dat gun je elk kind inderdaad. Al plannen voor nieuwe avonturen met jullie tent?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat kan jij mooi schrijven zeg!!!
    en ja ik groeide ook op tussen de koeien en mais velden,dus ik weet wat je bedoeld ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig heb je het geschreven, zo voelbaar, ik begrijp je helemaal en besef iedere dag dat wonen in een groene omgeving een groot goed is.
    Maar gelukkig kun je de tent wel neerzetten op de plek waar je wilt. Geniet van jullie tentavonturen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap wat jij wilt. En dat gaat vast lukken zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik begrijp je helemaal,succes met alles

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ohjah heerlijk he, dat gevoel van enorme vrijheid en rijkdom had ik met ons oude carrevannetjes ook zo erg..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé... ik had dit stukje gemist.... de lekkere log kwam er ook zo snel achteraan.

    Ik voel wat je wilt, maar dat is inderdaad een duur verlangen.

    Wij hebben met onze meergeneratiewoning ook nagedacht om vrij te gaan wonen, maar wij zouden de mensen om ons heen niet kunnen missen.

    Wat jammer toch dat je om financiële redenen niet je eigen weg kunt gaan in het leven hè...

    Ik wens je veel vrije momenten met de tent!

    BeantwoordenVerwijderen

¾