maandag 18 juni 2012

home sweet home ... (22)

x
Meer dan een jaar geleden plaatste Sigrid van Bloem, een Home Sweet Home logje over tenten. Ik reageerde meteen heel enthousiast want tenten zijn voor mij als een tweede huis of tweede huid. Het maakt niet uit waar ik ben, van kamperen in mijn tent word ik altijd heel gelukkig.

Ik was dan ook van plan heel snel een tenten Home Sweet Home te plaatsen, mmm..... maar dat werd dus een jaar later.

Het feit is dat ik naast een schoenen- en dozen tic, een hele hardnekkige tenten tic heb.

M'n allereerste tent (een echte koepeltent) kocht ik, toen ik zestien was, bij de V&D van mijn eerste vakantiegeld, verdiend bij deze kweker. Vijf jaar later ontmoette ik man en tijdens onze studententijd sliepen wij weekenden en vakanties in deze tijd. Helaas, is deze tent niet meer, versleten tot op de laatste draad ...

Toen we beiden gingen werken, konden we opeens hele mooie, superlichte en ook best hele dure tenten veroorloven. Maandenlang kon ik speuren naar het meest optimale tentje voor de wandel- en fietsvakanties.

En zo beschikten we zo rond de eeuwwisseling over twee kleine trekkertentjes (een ervan is geschikt voor kamperen in de winter, en in desbetreffende tent (of dicht bij deze tent) vroeg mijn lief mij, in de sneeuw, bij een paar graden vorst en met vuurwerk sterretjes, ten huwelijk. Hoe romantisch is dat?! Deze tenten zijn duidelijk van voordat we kinderen kregen. En ook van voor het digitale fotografie tijdperk. Dus nu even geen foto's van deze twee supertentjes (Oh, nee dat is niet waar ..., de wintertent zie je hieronder ergens opgezet in de woonkamer.

En toen kwam er een kindje. In de eerst volgende zomer van 2004, gingen we met hem op fiestvakantie langs de Zeeuwse kust. Er moest dus een grotere, maar wel een lichte en weinig ruimte innemende tent komen. Het werd deze.



... die ik ook nog heel goed voldeed toen nummer twee,
mee ging kamperen in de zomer van 2005.

Het was de bedoeling om met tent en fiets te gaan eilandhoppen,
maar we bleven twee weken op Terschelling hangen.



In 2007 kwam nummer drie
en toen pasten we niet 
meer met zijn vijven in de tent 
(ik vond de oudste twee nog te jong
om alleen in een klein tentje te slapen).

En dus gingen we op zoek naar een grote tent,
met veel leefruimte.

We gingen op Markplaats, op zoek naar een goede 
tweedehands tent, ...

... en vonden deze super tent.



... en gingen er in 2008 mee op autovakantie naar Denemarken.


En ja, we kochten zo'n verschrikkelijke
opklap picknicktafel,
waarvan ik ooit zei,
dat ik nooit aan zo'n tafel gezien zou willen worden.

Maar met drie kleine kinderen is het heel fijn om
met z'n allen aan een tafel te zitten,
en niet op de grond
(lekker gecontroleerd, zeg maar).


... die 2,5 week kamperen in Denemarken,
waren heel fijn en heel gelukkig,
en dus kwam ongeveer 9 maanden later,
nummer vier om de hoek kijken.

In 2010 gingen we voor het eerst met z'n
zessen kamperen, 
niet meer met een auto, 
maar nu met een personenbusje.

Eerst in Zeeland, en later toen jongste weer opgeknapt was,
naar Noord-Holland.


In 2011,
gingen we weer naar Terschelling,
ook een fijne vakantie,
maar wel hadden wel echt prutweer,
werkelijk drie dagen lang,
non-stop regen.

De oudste twee gingen in een eigen tent.




... en zo wordt er bij ons gekookt.





.... maar we hadden ook 1 stranddag,
en dan ziet het er bij ons zo uit.


...,
en toen bleek dit voorjaar,
het dus nog niet genoeg,
er zou en moest een nieuwe tent bij komen,
want bovengenoemde grote tent,
voldeed niet aan de criteria:

snel inpakken,
snel opzetten,
snel afbreken,
snel drogen,
snel opruimen.

En dus kwam deze er, ...


... een kwalitatief wat mindere,
maar goedkope tent, die ...

... die het snelle "even een weekend of nachtje weg",
mogelijk moet maken.




... dat gaat wel lukken, denk ik zo.

En dat was ons leven,
in een notendop,
en dat is dus,
wat kamperen,
voor mij betekent,
leven in een heel fijn,
tweede, derde, vierde, vijfde, en ...

zesde huis!

* * *

Voor meer Home Sweet Home, zie Barabaramama.


* * *

x


20 opmerkingen:

  1. Ik krijg helemaal zin in vakantie door dit blogje. Ik hou ook zoooo van kamperen. Ook wij hebben een soortgelijke tentengeschiedenis en gaan dit jaar voor het eerst met onze matktplaats-vouwwagen op vakantie. Ook dat bevalt errug goed :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap. Ik heb vorig jaar in de tuin in een tent geslapen en we waren bang van elk geluidje....eu...en de kinderen vroegen om het deze zomer nog eens te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kamperen is toch een gevoel van vrijheid en in de natuur zijn...
    Heerlijk dat jullie er samen ook zo van genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jee jullie zijn de echte,kamperen in de winter brrr!!!
    In Italië vind ik het wel leuk haha!!
    Terschelling is altijd top!!! (nou ja niet als het 2 weken regent natuurlijk)
    Waar stonden jullie??
    Lijkt op hoorn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha wat een leuk tent-historisch-overzicht zo... Ik heb zelf niet zo veel met tenten, vind het altijd zo'n gedoe. En dan doe jij dat ook nog eens even met al die kinderen (en bijbehorende spullen). Ik vind dat best knap eigenlijk. Ik vind wel zo dat hele dag buiten zijn ding heel fijn.
    Hopelijk nog heeeel veel fijne tent-vakanties voor jullie! (met zon)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg, jullie zijn gewoon echte kampeerders. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het nog nooit gedaan heb en dat terwijl het ergens wel trekt. We beginnen dit jaar maar 'ns met de huur van een stacaravan, da's ook best stoer. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat gaaf zeg! Ik ben ook een kampeerder, maar dan van een heel anders soort. Ik heb tien jaar lang een seizoensplaats gehad op een (erg leuke) camping. We hadden een caravan met voortent, bij-tent en voor-luifel en mijn broer en ik hadden ieder een eigen tent (zo groot als een fietsenschuur). Als ik jou foto's zie wordt ik een klein beetje jaloers. Wat gaaf zeg die tent historie. Dat is pas echt kamperen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm ik sluit een beetje aan op Merula; ik vind het ook heel knap met 4 kinderen! :) Ik ben meer van het luxe camperen; het liefst in een caravan of tent waarin je rechtop kan staan (want oh dat is toch veel handiger met aankleden ofzo!) en het liefst ook een eigen wc tot beschikking :)
    Wel een heel leuk verhaal om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een rijkdom, zoveel huizen :0)
    Bij ons zijn de kinderen op leeftijd van tenten op kamp, tenten in de tuin voor slaapfeestjes met de vrienen, en tenten om te trekken met vrienden of het lief en tenten voor op festifals, dus ik heb hier ook tenten van soorten, de goedkope voor de festifals, de betere voor het trekken, en in de tuin maakt het niet uit zolang het maar droog blijft.
    Veel plezier met het reizen, kamperen en de steeds oop andere lokaties opduikende 'huisjes'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuke zeg!
    Kamperen is.....je tent opzetten en er zo snel mogelijk een Home sweet home van te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk overzicht heb je gemaakt!
    En zoveel mensen zoveel smaken...
    Ik vind het namelijk helemaal niks, hahaha!
    Zelfs bivakkeren in zo'n 'plastic huisje' met echte bedden en een heuse wc op een camping vind ik tegenwoordig al kramperen.
    Maar ik heb het wel geprobeerd hoor, in een tent. Bij mijn ouders in de tuin, op Pinkpop en tijdens volleybaltoernooien en andere sportkampen. En dat was toen heel leuk.
    Tegenwoordig verkies ik mijn eigen bed boven alle andere. Elke dag vakantie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, superleuk overzichtje zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw wat gaaf zeg!! Ik voel hier een soort van jaloersheid op komen.. ik ben zelf eigenlijk helemaal geen tenten-mens maar als ik dit zo zie en lees, heb ik hier echt bewondering voor! Klinkt dit gek?? Toch is het zo.. niet iedereen kan (of wil) dit maar als ik jullie zo zie met jullie kinderen.. WAUW!!! SUPER!!!! 'k Vind 't heel gaaf!!! En voor kinderen is een camping altijd leuk! Ze ontmoeten heel makkelijk andere kinderen enzo. (Wij gaan zelf, met onze (twee) kinderen, ook graag naar een camping maar dan logeren (huren) we in een stacaravan).
    Veel plezier toegewenst met al jullie volgende vakanties!!!
    Liefs, Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om te lezen. Jij gaat binnenekort weer genieten (nu al)

    . Ik heb ook een tic, ik denk altijd dat je met kleine kinderen niet op vakantie kunt... Hooguit in een zeer kindvriendelijk groot en degelijk huis ergens met traphekjes en natturlojk een hek om de tuin en halsbamdjes tegen het weglopen. En een ehbo koffer en dokter binnen handbereik. Arghhh.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk aan jullie tenten is ook steeds de gezinsuitbreiding te zien. Dus ik wens jullie veel mooie kampeervakanties deze zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldige blogpost :)
    Ik word er enorm vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo'n leuk en herkenbaar verhaal, ook wij zijn gek op tent kamperen! Hebben een caravan gehad, maar deze verkocht omdat we veel liever met de tent gaan :) Sommigen verklaren ons voor gek, maar ik vind het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier krijg ik vakantiekriebels van. Wij hebben een Randstad tent, een nep- de Waard... Voor ons gaat er niets boven kampereren, maar ik zoek wel altijd de zon op.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat geweldige tentenervaringen!

    BeantwoordenVerwijderen

¾