donderdag 21 juni 2012

zonnewende ...

x
Ooit verwelkomde we op de kortste dag de zon, door met vrienden 's ochtends vroeg richting de zonsopgang te fietsen, en dezelfde vrienden zwaaiden een half jaar later de zon weer uit middels een wandel- en kanotocht in de avonduren.

Ik blijf deze dagen bijzonder vinden. Die dagen dat de zon keert ..., zo heb ik op de kortste dag altijd het gevoel dat de lente binnen handbereik ligt en op de langste dag dat de herfst zegt "ik kom eraan".

Het liefst wil ik deze dagen markeren door op die dag met elkaar iets speciaals te doen en daardoor gezamenlijke herinneringen te creëren, maar vooralsnog is het daar nog niet van gekomen. We hebben het er op die dagen wel over, en de kinderen vinden het ontzettend interessant, maar daar blijft het dus bij, ik wil dus meer....

Ik wil ook meer doen met de zomer, voor je het weet is het voorbij en heb je het gevoel er niet van genoten te hebben. En dat wil ik dus niet, want ik houd van de zomer, in de zomer ben ik op mijn best, dan laad ik mijn batterij op. Ik heb zelf ook hele fijne herinneringen aan zomers en zomervakanties. En dat wil ik ook voor mijn kinderen ...

Een tijdje geleden heb ik op Pinterest een moodboard aangemaakt met de naam "Summer Joy". Hier verzamel ik foto's (voor bronnen zie het moodboard), die mij dat ultieme zomergevoel geven, voor bronnen van de foto's ga naar:


..... nog heel veel meer, maar dat paste niet meer.



En dus ben ik van plan om deze zomervakantie (weer of geen weer) eens bewust die dingen te doen die mij dat gevoel geven ...., en vast te leggen.

.... en nu maar hopen dat de kinderen het ook kunnen waarderen.


Dit was zo'n moment twee jaar geleden. De eerste dag van onze vakantie. 's Middags aangekomen, tent opgezet, wat gegeten, en toen 's avonds met z'n allen naar de zee gelopen voor een mooie zonsondergang - een geluksmoment vastgelegd.

x
x
-------------------------------------------
Naschrift

Man vond dit logje maar onsamenhangend, en dat klopt ook wel. Het lukt me niet om duidelijk te maken wat ik nu precies wilde zeggen ... eigenlijk zeg ik verschillende dingen, maar net niet allemaal duidelijk. Ik zal het nog puntsgewijs proberen:

- het benadrukken van bijzondere momenten (zoals kortste en lange dagen), door er iets speciaals van te maken ieder jaar weer, zorgt voor speciale herinneringen. Je creëert tradities, waar je dan hopelijk een warm gevoel van krijgt. Met jaarlijks vieren van de langste dag creëer je een moment dat het begin van de zomer aanduidt.

- hetzelfde geldt voor de zomervakanties, ik wil dat de kinderen later ook met een fijn gevoel terugkijken op de (zomer)vakanties. Dus ga ik eens kijken of ik dit jaar nieuwe tradities kan gaan opstarten. Zo is mijn plan om aan het eind van de zomer een maisveld op te zoeken om er dan met de jongens doorheen te lopen. 

- en omdat voor mij de zomers altijd zo snel voorbij gaan, en ik altijd het gevoel heb dat ik niet bewust heb kunnen genieten van de zomer, wil ik nu deze zomer bewust van bepaalde momenten genieten en vastleggen zodat dat zomergevoel meer blijft hangen.

Mmmm, snappen jullie het nog? Ik ga nu stoppen, want dochter wil puzzel leggen!

-------------------------------------------

x
x



5 opmerkingen:

  1. Ik vind die laatste foto zo mooi! Echt zomergevoel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Ik wens jullie een heel fijne, onvergetelijke zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vier de zomer met je mee!!!!

    Super foto!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snapte het wel zonder naschrift :) Ik probeer het met je mee te doen!
    En heel mooie foto's zo op je pinterest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap je wel, en zeker ook het gevoel dat je er alles uit wilt halen en dat je kinderen later zullen herinneren dat het altijd leuk was thuis... maar ben zelf erg allergisch voor tradities, al zijn zelfverzonnen dingen wel beter dan de verplichte spelletjes en banketstaaf met kerstmis natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

¾