zaterdag 24 november 2012

truien ...

x
... gebreide truien. Ieder jaar vanaf mijn geboorte breide mijn moeder zeker 1 trui voor mij. Niet alleen voor mij maar ook voor mijn broers en mijn zus. Toen mijn zus oud genoeg was breide mijn zus met m'n moeder mee. De mooiste truien hebben ik gehad, ik mocht altijd een patroon uitkiezen en mee naar de winkel om de kleuren uit te kiezen. Heel gewoon vond ik het. De truien die ik op de middelbare school droeg, kan ik me ook nog goed herinneren. Hele fijne en mooie truien. Enkele heb ik bewaard, en viste ze deze week achter de knieschotten op zolder vandaan.

Onderstaande trui breide mijn moeder in mijn examenjaar. Het is eigenlijk een patroon voor mannen, maar ik heb altijd wel een zwak gehad voor mannentruien en mannenschoenen.


Dit is de laatste trui die mijn moeder breide,
in mijn eerste studentenjaar,
ik durf het bijna niet te zeggen,
maar dat was dit najaar 20 jaar geleden ...



Ik wilde graag een trui gebreid van schapenwol,
met houtje touwtje knopen in ribbelsteek,

< < <

want ...

als zesjarige, breide mijn moeder
een

"over je hoofd trek trui,
met capuchon
en een kangoeroe zak op je buik"

van witte schapenwol,
in ribbelsteek.

In deze trui,
leerde ik schaatsen,
en voelde ik mij net een ijsbeer.

> > >

Mijn moeder vervloekte
het breien van de trui
wel een beetje,
die schapenwol,
veel te zwaar op de pennen,
waarvan ze pijn
in haar polsen kreeg.

Daarna lag het breien haar niet meer.
Versleten polsen ...

;-(

Ik moest,
maar eens op zoek
gaan naar 
witte schapenwol,
voor zo'n
ijsberentrui
voor dochter ...

... voor
volgend jaar.





7 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je die truien nog bewaard hebt, mooi verhaal met mooi herinneringen!
    Door jouw berichtje moet ik er ineens weer aan denken dat mijn moeder en haar vriendinnen vroeger de wol ook nog zelf sponnen op een spinnenwiel (die mijn opa dan weer zelf gemaakt had).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap gemaakt zeg; mooi!
    Ik had ook een breiende moeder ( nu is ze aan de haak geslagen ) , maar ik vind het zelf een beetje lastig met al die steken op die pennen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wouw, wat gaaf!! En dat je ze nog hebt, super!! Jaaa, deze traditie moet je voortzetten, succes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o hoe fijn en bijzonder zo die gebreide truien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzondere herinnering, mooi en toch ook verdrietig.
    Succes met het vinden van de juiste wol voor dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat prachtig! En wat een fijne herinnering :) (nou ja, niet die van de polsen van je moeder dan...)

    BeantwoordenVerwijderen

¾