vrijdag 12 april 2013

deze week zag ik ... (39)

x
Vorige week zaten we met de lunch aan tafel, en de kinderen bespraken de grote dingen van het leven. Op een gegeven moment zei jongste, ik ga nooit naar het ziekenhuis. Ai, dacht ik, het wordt tijd dat we jongste langzaamaan moeten gaan voorbereiden op de operatie (vervanging van de aorta hartklep) die ze ooit (welke termijn kan men niet zeggen) zal krijgen in verband met haar geboren hartafwijking (aortaklepstenose). Ik kon het moment niet voorbij laten gaan, aangezien ze de week erop voor controle naar het ziekenhuis zou moeten (de vorige controle was alweer 14 maanden geleden).

Ik vertelde dat ze ooit wel naar het ziekenhuis zou moeten omdat ze een van de vier deurtjes in haar hart een beetje kapot was, en dat dat deurtje wel een keer gemaakt moet worden, en dat we volgende week naar de dokter zouden gaan om te kijken hoe het met het deurtje gaat. "Oh", zei ze, "mijn deurtje is kapot". Ik vertelde dat haar deurtje een beetje piepte, zoals bij ons de deur beneden, en dat de deur niet helemaal goed dicht gaat. Er werd nog wat verder over na gekeuveld, vooral door de jongens, en niet snel ging het alweer over wat anders.

De dag erna vroeg ze nog wel of ze vandaag naar het ziekenhuis moest (voor dochter is alles van voor vandaag is gisteren, en alles na vandaag morgen) ... nee, ze moest nog een paar nachtjes slapen.

En gisteren was het dus zover, ze deed het hartstikke goed. Eerst de algehele controle, waaronder het wegen en meten (17,5 kilo en 105 cm lang), en daarna de hartecho. Ze lag echt hartstikke stil, zodat er goed gekeken en gemeten kon worden. Conclusie alles is stabiel, er zijn geen veranderingen opgetreden, en ze moet over 14 maanden weer terugkomen. Jippie.

Toen ze van de behandelbank af mocht, zei ze "mijn hart is weer gemaakt!" En daar moest natuurlijk wat op gedronken worden.


Pas op, ze kan heel boos kijken hoor ...


... maar ook heel veroverend.



Ooit zijn Daan en Roos
begonnen met,
"Deze week zag ik..."
geinspireerd op Jill's "Today I Saw"


Wil je meedoen aan DWZI,
kijk dan bij Merula
(die het initiatief heeft overgenomen),
of klik hier.



12 opmerkingen:

  1. Mooi hoe je dat uitgelegd hebt.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat mooi uitgelegd en wat pikt je dochter het goed op! Ik hoop voor jullie dat de operatie nog lang niet hoeft.

    En grappig dat onze dochter even groot en even zwaar is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed om te horen dat het stabiel is
    En lekker weer 14nd verder.
    Hier is alles ook stabiel en Morris doet het hartstikke goed ook op school en zwemles.
    lastig dat bewust worden dat er iets met je is. Heb je mooi verwoord met 4 deurtjes. Morris weet wel dat z'n hartje het niet helemaal goed doet, maar het zegt hem natuurlijk nog maar heel weinig. maar het is iets dat hier wel gewoon (af en toe) besproken wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie uitleg en tekening met de vier deurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie manier van uitleggen en fijn dat ze weer voor 14 maanden goedgekeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat ze weer 14 maanden vooruit mag! En wat heb je dat leuk uitgelegd met die deurtjes. Best lastig om zoiets te vertellen aan je kleintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. fijn dat het allemaal goed was, kinderen nemen de situatie meestal vrij makkelijk op.
    Kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen(tenminste ik wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi geschreven/ getekend, maar ook vreselijk eng (lijkt mij), nou ja het lijkt mij sowieso gruwelijk als één van mijn kinderen onder het mes zou moeten. Fijn dat het eerst nog niet aan de orde is!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. fijn dat het stabiel is allemaal en dat het kapotte deurtje toch zeker voor nu nog goed functioneerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend mooi, maar ook goed uitgelegd. Nog mooier dat alles voor nu weer goed is gekeurd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi verwoord naar je dochter en wat een onzekere toekomst. Fijn dat de keuring pas weer over 14 maanden is !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent een fantastische moeder!

    BeantwoordenVerwijderen

¾