woensdag 3 april 2013

paspel ...

x
... liefde.



Het begon met het zien van leuke kussens met mooie paspelranden, zoals hier bij Nice*. Ik vond het er altijd meteen zo professioneel uitzien. Dat wilde ik ook wel. En dus begon ik met het verzamelen (= kopen) van paspelbanden o.a. hier en hier.

Ondertussen vond ik bij Mina Dotter, een hele goede en fijne tutorial.

En ging aan de slag met een hoofdkussen. Dat project slaagde wonderbaarlijk goed, ik stond werkelijk waar versteld van mezelf. Alles mede dankzij deze geweldige tutorial, waarmee je eigenlijk niet de mist in kan gaan.


Ik werd overmoedig, ik dacht dat ik ook wel een leuk randje langs het dekbedovertrek van jongste zoon zou kunnen naaien, en dus oefende ik op een overtrekje voor het ledikant van dochter.

Op zich ging dat best goed, totdat ik de onderkant op de bovenkant ging naaien en toen opeens bleek dat ik in de lengte een ruime centimeter tekort kwam. Ik heb er toen een centimeter aangenaaid, maar het resultaat verdiende natuurlijk geen hoofdprijs. Ook bleek het overtrek niet te willen "liggen", klinkt raar, maar zo werd bovenkant onderkant, en onderkant werd bovenkant. Kortom, het resultaat was niet helemaal waar ik op hoopte, maar ik kon er nog wel blij van worden.

En dus bleef het overtrek (1-persoons) van jongste zoon liggen, immers als ik bij dochter in de lengte van een ledikantenovertrek al 1 cm over houd, hoeveel zou ik bij zoon dan niet overhouden....

Tot op een paar weken geleden, de paspelbandjes bleven mij aankijken, ik had nog zoveel meter liggen, en dus ging ik toch weer aan de slag. Ik wilde eerst weer wat vertrouwen krijgen en ging aan de slag voor een kussenovertrek voor bij het "mislukte" dekbedovertrekje. Immers, dochter slaapt nu op een echt hoofdkussen, sinds ze een nieuw bed heeft. Ik zocht de betreffende tutorial weer op, en zocht de stofjes bij elkaar. Resultaat was lief, zoet en bevredigend.


De stoffen voor dochter haar overtrek,
kocht ik bij een lokale stoffenverkoper.

Toen durfde ik aan de slag te gaan met het dekbedovertrek van zoon, met een mooie stof van petit pan voor de bovenkant, en een bestaand dekbedovertrek verknipte ik voor de onderkant. Ik deed het langzaamaan. Ik knipte, streek, zigzagde, waste de stof nogmaals, streek opnieuw, knipte en verknipte ....


.... en hier kwam ik wat tekort in de breedte.

... maar het lukte wel. Het paspelrandje bij het voeteneinde liet ik achterwege, waardoor het een stuk eenvoudiger werd.


Ben heel blij met m'n stapeltjes beddengoed.





Rokjes en jurkjes met paspelbandjes, zoals hier bij Sigrid, vind ik ook zo mooi! Volgende maand wordt dochter vier jaar, misschien moet ik het er nu echt, echt eens op wagen om een verjaardagskleedje voor dochter te naaien. Ik begin met een rokje, lijkt me .... voor de pop.

Of misschien toch maar eerst een kussen met paspel en rits leren maken, via deze tutorial van Oon, en me dan wagen aan een rokje met paspel en rits.


13 opmerkingen:

  1. Ze zien er beide heel erg geslaagd uit....mooi!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw ze zijn mooi geworden zeg! En een kleedje gaat jou vast en zeker ook lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap beddengoed!
    Ze kunnen in stijl gaan slapen ;-)
    Het ziet er mij wel een serieus werk uit, chapeau!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat mooi!!! Kijk daar durf ik niet aan te beginnen, zo bang dat ik ineens veel stof over heb of ineens een driehoek dekbedhoes heb...
    Leuk om én een bekend bed én een bijbehorend leesboekenplankje boven het bed te zien. Alsof de foto in ons huis is gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geworden! En ach, beddengoed kreukt toch altijd bij gebruik ;)
    Ik vind het kussen van de bovenste foto ook erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ahum ik wist niet eens wat een paspel was, ik dacht dat ze gewoon 'mooie randjes' heten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk he, heb me vandaag ook weer even uitgeleefd, geeft toch een extra touch! (Paspelband is bij mij te koop trouwens:P!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi geworden! Ik heb net een kussen gemaakt met het stofje met oranje hartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geworden! Ik heb net een kussen gemaakt met het stofje met oranje hartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ff een weekje niet gelezen... tjonge jonge wat een creativiteit! Mooi werk, helaas doe ik het je niet na...!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo moedig! een hele dons met paspel, volgens mij heb je het nu wel onder de knie!!

    BeantwoordenVerwijderen

¾