donderdag 28 november 2013

deze week zag ik … (49)

x
Zoon is al een tijdje aan het kwakkelen, eigenlijk al sinds de zomervakantie. Hoofdpijn, duizelig, rillerig en zo moe, dat zijn zijn klachten. Afgelopen weekend kwamen deze klachten weer opzetten, maar raar genoeg verdwenen ze ook weer best snel. Onverklaarbaar gedrag, waar we ook een beetje gek van werden. We konden er steeds maar niet de vinger achter krijgen. Hij zwemt erg veel, en die bijholtes lopen best snel vol, dus zelf kon ik de hoofdpijn en duizeligheid wel verklaren, maar die moeheid niet, aangezien hij het best goed doet tijdens de zwemwedstrijden. Tijd voor actie, vonden we, en dus togen we naar de huisarts, daar kreeg hij een speciale neusspray voorgeschreven en een bloedonderzoek om dingen uit te sluiten.

Gelukkig kregen we te horen dat zijn bloedwaardes allemaal goed waren, dat had ik dat eigenlijk ook wel verwacht, maar de klachten bleven, ondanks de neusspray …. Nu proberen we al een tijdje te achterhalen hoe hij in zijn vel zit, of hij het naar zijn zin heeft op school enzo. Man is een kei in het lospeuteren van dingen, maar kon niets ontdekken. En dus dachten we dat zijn klachten puur fysiek waren. De huisarts vroeg er nog naar, en ik antwoordde dat het juist zo'n fijne klas is, een fijne groep jongens waar ook iedereen geaccepteerd wordt zoals hij is, het kwam zelfs vorige week nog aan bod toen een moeder en ik toevalligerwijze op dit onderwerp kwamen. Toch checkte ik voor de zekerheid ook nog bij de juf, maar zij had ook niets bijzonders opgemerkt, alles was rustig, zo zei zij.

Maar vanmiddag kwam de aap uit de mouw. Alleen thuis met papa, kwam het hoge woord eruit dat hij zich buitengesloten voelt op school, dat hij niet mee mag doen met de jongens (zijn vrienden), en telkens wordt weggestuurd. Ik vind het zo knap van hem, dat hij zijn hart gelucht heeft. Hij vindt het onder woorden brengen moeilijk, waardoor het voor ons moeilijk is in te schatten wat er nu precies gebeurt en in welke mate.  Maar afgezien van het feit of hij nu wel of niet bewust wordt buitengesloten, zoon raakt er dusdanig van uit zijn doen, dat hij zich fysiek er heel rot door voelt, en dus blijkbaar niet goed weet om te gaan met dit soort situaties. Althans, daar lijkt het op.

Ik ben opgelucht dat we nu eindelijk weten wat er bij hem speelt, maar mijn hart is ook zo zwaar …, zwaar voor hem dat hij er op het schoolplein alleen voor staat, en ik voel me als ouder natuurlijk tekort schieten, in de opvoeding, en dat ik het niet eerder heb gezien/gemerkt.  Maar we kunnen er dus aan werken. Hij is gevoeliger dan ik dacht …., blijkbaar toch een echte binnenvetter. We gaan eerst eerst een gesprek met de juf aanvragen, vertellen wat er bij hem speelt, en kijken wat voor hem kunnen betekenen.

Alvast een fijn weekend voor jullie allemaal!




Doen jullie ook mee met 'Deze Week Zag ik'?
Leuk! Type hieronder je naam en de link naar je
dwzi knutsel, foto, tekst, tekening, of iets anders!

DWZI -deelnemers van deze week waren:

Juffrouw X | sillie | Debby|


Daan en Roos (geinspireerd op Jill's 'Today I Saw'),
zijn ooit begonnen met,
'Deze week zag ik...'

Via Merula is 'deze week zag'
bij mij aanbeland.

Wil je meedoen aan DWZI,
klik dan hier.


Maaike Gritter stuur je je adres naar

... dan stuur ik je het kaartje
van de dwzi van vorige week toe.

Wil je ook een dwzi-kaartje van mij ontvangen via de post,
laat dan een reactie achter,
en dan trek ik volgende week,
een naam uit de pot met reacties.


17 opmerkingen:

  1. Wat een zorgen hebben jullie de afgelopen tijd gehad. Fijn dat het niet lichamelijks was, minder fijn natuurlijk de oorzaak van alles. Wat een geluk dat hij dan toch zijn hart gelucht heeft. Kan er actie ondernomen worden.

    *Ik kan niet op blogger komen dus ook nog niet mee doen, maar reactie geven doe ik altijd wel ook al doe ik niet mee*

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh tranen schieten in mijn ogen als ik dit lees!!
    Maar he hij heeft al een eerste grote stap gezet!!!
    En dat is dapper!!
    Dus de rest komt ook goed nu!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens jullie als ouders, en zoonlief natuurlijk helemaal, heel veel kracht toe. Maar de eerste stap is gezet; het kan nu alleen maar beter worden. Wat een dappere stoere jongen is het - wees maar extra lief voor hem (maar dat zit wel goed volgens mij ;-)
    Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook mijn moederhart breekt als ik dat zo lees, kinderen kunnen soms zo hard zijn, fijn dat B. er nu over heeft durven praten, eerste stap is gezet, heel veel sterkte en ik weet zeker dat er in een onverwachte hoek een ECHTE vriend voor hem verschijnt xx Joze

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me zo goed (helaas een beetje te oed) voorstellen hoe je je voelt... Het wordt vast beter, later op de volgende shool, en hopelijk met wat aandacht nu hier ook al snel. Voor nu, sterkte, en prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach wat zielig... Kan me voorstellen dat jij je daar ook heel rot over voelt, want t liefst zie je je kind natuurlijk gelukkig. Maar wat goed van hem dat hij het wel heeft verteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poe het kan je hart breken als moeder, als je kind op sociaal emotioneel gebied in de knoopt zit. Sterkte en succes, en gelukkig zijn er gesprekken en weten jullie het iig van nu....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh heel herkenbaar hoor een moederhart dat zeer gaat doen als het met de kinderen niet loopt zoals gewenst. Sterkte hoor. Ik vind het knap dat hij het verteld heeft en weet zeker dat het, met hulp, vast weer goed zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat dapper van hem om het toch te zeggen. Sterkte! en inderdaad je moederhart breekt.......

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die zorgen, ik kan ze begrijpen! Maar hij heeft de eerste stap gezet, dat is de belangrijkste. Hij deed hem bij jullie, hij kan bij jullie terecht, en hij weet dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ow... je zou het zo voor 'm willen overnemen hè?
    Misschien wordt het hierna steeds iets makkelijker voor hem om dingen te vertellen aan jullie.... Sterkte ermee!
    Fijn weekend, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat moet dit moeilijk zijn maar oh wat dapper dat hij het heeft verteld. Ik wens jullie veel sterkte en kracht toe.
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. o oef ik heb hier ook heel veel moeite mee om te lezen hoor, slik.... Dit is zooo wat je niet wilt voor je kind, al deze vervelende lastige dingen. Maar wel hoe fijn dat hij het jullie heeft verteld. Nu kun je hem tenminste helpen! Veel succes en geef hem maar een enorme aai over z'n bol! en een dikke vette knuffel en klapkus!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn dat hij zich heeft geuit, voor jullie, maar bovenal voor hemzelf. Hopelijk brengt het een sneeuwbaleffect/dominoeffect te weeg en heeft het een positief effect op zijn gezondheid. En een dikke kus voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat goed dat hij dit heeft gezegd! Wat moet dat rot voor hem zijn, maar ook voor jullie. Veel sterkte ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Och het arme ventje heeft een hele stap moeten zetten. Begrijp goed dat hij echt lichamelijke klachten kreeg.
    Wij begonnen het schooljaar ook met een buitengesloten meisje. Gelukkig hebben ze op school de kanjertraining waardoor we haar op een hele "makkelijke" manier konden leren om je sterk op te stellen. De juffen hadden hier ook een belangrijke rol in dus het is heel goed om eerst met de juf te gaan praten. Misschien lost het benoemen naar zijn "vrienden" toe al heel veel op.
    Heel veel sterkte en liefde voor elkaar toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij ons kwam deze week dezelfde aap uit de mouw.. dan doet je moederhart inderdaad bijzonder pijn.. Gelukkig gaat het nu een pak beter dankzij de zorgjuf en hoort ze er weer helemaal bij! Hopelijk blijft het zo..

    BeantwoordenVerwijderen

¾